Corporate Story | Heineken

Heineken NV is een wereldmerk en een wereldonderneming met bijna 70.000 medewerkers. Heineken Pilsener is bij uitstek een premium merk; biologerend voor veel consumenten. Jaarlijks komen duizenden bezoekers uit de hele wereld naar de Heineken Experience in Amsterdam om de magie van Heineken beleven.

Magie

De ster in dit verhaal is Heineken. Sinds de oprichting in 1864 in Amsterdam is de brouwerij uitgegroeid tot een wereldconcern. En is Heineken pilsener uitgegroeid tot een wereldmerk. De magie van Heineken is een verhaal van beleving. Ontmoet de brouwersfamilie en ervaar de kracht van de onderneming. Proef de klasse van het merk, het meest verkochte internationale premium bier. De wereld van Heineken is een wereld van mensen. Heineken geeft plezier. Heineken kleurt het leven. Beleef die magie. Open de wereld van Heineken.

1864 Amsterdam

De geschiedenis van Heineken begint op 15 februari 1864. Op deze dag richt Gerard Adriaan Heineken de firma Heineken & Co op, die de Amsterdamse brouwerij De Hooiberg overneemt. Gerard Adriaan Heineken is een goed geklede jongeman met onberispelijke snor en bakkebaarden. Zijn houding straalt vastberadenheid uit. Toch zal er wel enige twijfel zijn geweest bij de buitenwacht. Beschikt iemand van 22 jaar over voldoende kwaliteiten voor het leiden van de nieuwe onderneming? Heeft hij als niet-brouwer wel hart voor het vak? De jonge directeur mag weinig ervaring hebben, hij beschikt over meer dan genoeg lef, zelfvertrouwen en ondernemingszin. Het brouwersvak wordt zijn leven. Gerard Adriaan Heineken weet precies hoe hij de zaken gaat aanpakken: met een grensoverschrijdende blik, een correcte benadering van personeel en klanten, en een hoge en constante kwaliteit van het product. In Amsterdam begint de traditie van Heineken.

What’s in a name?

Als een consumentenpanel een ideale naam zou moeten kiezen voor een bier, dan zou de keuze waarschijnlijk op ‘Heineken’ vallen. Waarom? De Heineken-naam is authentiek. De familie Heineken is een brouwersgeslacht, waarvan enige voorouders al brouwden in de 17de eeuw. Maar er is meer. De naam heeft drie lettergrepen en klinkt als een verkleinwoord, wat sympathiek overkomt. De naam, met zijn Nederlands-Duitse klank, straalt traditie en kwaliteit uit en is in meerdere talen goed uitspreekbaar. Ook de schrijfwijze van de merknaam trekt de aandacht. Oorspronkelijk wordt Heineken in hoofdletters geschreven. Dit levert 11 verticale lijnen op en een merknaam die te ver om de ronding van de fles heen gaat – wat de leesbaarheid vermindert. Alfred Heineken valt het op dat als hij zijn naam in kleine letters schrijft de naam beter leesbaar wordt en vriendelijker oogt. Helemaal tevreden is hij nog niet. Bier is een gezellig product en het oog wil ook wat. De ‘e’ in de merknaam wordt daarom in 1951 gekanteld. Een operatie die zeer uitvoerig is getest, de schuine stand van de ‘e’ is het beslissende punt: kantelt deze teveel naar rechts, dan oogt de ‘e’ verdrietig; te veel naar links ziet er gek uit. De Heineken ‘e’ is perfect: hij lacht je guitig toe.

Born under a lucky star

De vijfpuntige rode ster is voor Heineken een waarmerk voor kwaliteit en bierbeleving. Het verhaal gaat dat de oorsprong van de ster dateert uit de middeleeuwen, toen het brouwen van bier als iets magisch werd gezien. Veel brouwers hingen een ster boven de brouwketels om ervoor te zorgen dat het brouwsel goed bleef. De vijfpuntige ster stond voor de vier elementen aarde, water, lucht en vuur – en het vijfde, het ontbrekende en magische element, zou voor de kwaliteit van het brouwsel zorgen. Hoe het ook zij, de ster spreekt Gerard Adriaan Heineken zeer aan: hij wil het brouwproces doorgronden en zorgen voor een consistent kwaliteitsproduct. Heineken adopteert de ster als persoonlijk merkteken. De ster verschijnt voor het eerst in 1881 in het merkbeeld van de brouwerij. De afsluitcapsules van de flessen worden voorzien van een vijfpuntige ster met daarin de afgekorte naam van de brouwerij (HBM). Sinds 1884 straalt de ster op de etiketten en vanaf 1891 op het briefpapier van de onderneming. Vanaf 1917 worden de meeste exportetiketten voorzien van een open contour ster. Alleen de etiketten op de Nederlandse en Engelse markt behouden hun volle rode ster. In 1992 besluit Heineken echter de rode ster weer uniform op te nemen in zijn oude glorie. De ster groeit uit tot een belangrijk symbool van de Heineken-identiteit en wordt een opvallend logo-element in tal van uitingen. Het Heineken-merkbeeld bestaat uit een combinatie van ster, balk en hoprank. Herkenbaar voor iedereen.

Over Storytelling People

Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.

Contact

Contact

Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
Einfo@storytellingpeople.nl
Iwww.storytellingpeople.nl

Onze klanten

Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.

Heineken: de magie
PostNL
Randstad: shaping work
ABN Amro
Nationale Nederlanden
Friesland Campina

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.