Storytelling People enthousiasmeert organisaties met het vastleggen, vertellen en delen van hun corporate story
Storytelling is een inspirerende communicatiemethodiek die mensen verbindt. Storytelling werkt openheid, vertrouwen en verbondenheid in de hand. Bij klanten, bij medewerkers, stakeholders, noem maar op. Gaat u eens bij uzelf te rade, bent u in staat om uw medewerkers of klanten mee te nemen naar een wenkend toekomstbeeld? Voordat zij bereid zijn naar u te luisteren, zult u moeten vertellen wat uw verhaal is en waarom dat verhaal ook voor hen zo belangrijk is. Storytelling biedt u de aanknopingspunten om dat verhaal te vinden, te vertellen en te delen.
Storytelling zet organisaties in beweging. Net zo kan storytelling een bedrijfscultuur versterken of een organisatie door een veranderingstraject loodsen. Nog steeds wordt in de meeste organisaties top-down gecommuniceerd. Targets, protocollen, strategieën, ze worden zo uitgestort op de werkvloer. Jammer, want daarmee wordt het zelflerend vermogen van een organisatie in de kiem gesmoord. Daarnaast voelt talent zich in zo’n omgeving al snel miskend. Het kan ook anders. Betrokken medewerkers kunnen en willen vertellen over hun functie. Over wat ze meemaken in het uitoefenen daarvan. Wat beter kan. Slimmer. Leg uw oor eens te luister. Of laat die medewerkers zelf hun verhaal vertellen tijdens speciaal daarvoor belegde sessies en communiceer daarover. Met andere woorden, luister naar elkaar, leer van elkaar en vertel het door. Zo ontstaat voor u het weet een lerende organisatie met trotse medewerkers die ervaren dat ze ertoe doen!
Storytelling is essentieel voor het menselijk leven. Het vertellen van verhalen is dé manier waarop mensen betekenis aan hun bestaan geven, kennis doorgeven, gedrag leren en hun geschiedenis en toekomst begrijpen. Projecteren we dat gegeven op organisaties, dan toont onderzoek aan dat maar liefst 40% van de managers, 60% van het middenkader en maar liefst 90% van de medewerkers geen duidelijk beeld hebben van waar hun organisatie voor staat. Wat ontbreekt is een gezamenlijke en gedragen toekomstbeeld. Een organisatieverandering doorvoeren is dus ook bij voorbaat gedoemd te mislukken. Een effectieve organisatieverandering wordt juist bepaald door het creëren van een gemeenschappelijke visie. Wie zijn we? Waar gaan we naar toe? Dat betekent dat er verhalen verteld en gedeeld moeten worden waar mensen zich mee kunnen identificeren – en vanuit die identificatie ontstaat weer verbinding. Belangrijk bij een organisatieverandering is de borging van de gewenste verandering. Mensen moeten het gevoel hebben dat het ertoe doet, dat de verandering gewenst en noodzakelijk is en dat de organisatie ermee opschiet. De legitimiteit vindt men in verhalen over het bestaansrecht van de organisatie en de relaties tot de buitenwereld.
Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.
Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
Einfo@storytellingpeople.nl
Iwww.storytellingpeople.nl
Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.