Storytelling methode

Storytelling People enthousiasmeert organisaties met het vastleggen, vertellen en delen van hun corporate story

Wij gebruiken voor storytelling onze eigen OneStory® methodiek. Deze storytelling-methode zorgt voor een consequente storytelling op alle niveaus binnen en buiten uw organisatie.

Storytelling leiderschap

Het enerverende van storytelling is dat het heel oud is en tegelijkertijd heel nieuw. Het is vooral heel belangrijk dat storytelling omarmd wordt. Waarom? Omdat storytelling iets doet wat geen ander communicatiemiddel zo sterk kan: het verbindt mensen op een dieper niveau. En dat was en is heel erg nodig binnen heel veel organisaties. Iedereen ziet de wereld veranderen. Iedereen ervaart dat de wereld op een bepaalde manier groter, anoniemer en ‘professioneler’ worden. In veel bedrijfsverhalen heeft marketing de lead genomen. Het ziet er allemaal gelikt uit, in woord en beeld, maar de ‘menselijke maat’ is daarmee niet meer voelbaar. Storytelling is synoniem voor authenticiteit – we willen geen marketing, maar echte geloofwaardige mensen en verhalen. Dergelijke verhalen werken bevrijdend. Voor de individuele mens en voor het grotere organisatieverhaal.

Uitleg storytelling

Uitleg storytelling

Over storytelling bestaan in de praktijk helaas nog wel wat verkeerde inzichten. Sommigen stellen storytelling gelijk aan marketing. Dat geldt slechts voor een bepaalde invulling van storytelling en doet absoluut geen recht aan de intrinsieke waarde van storytelling an sich. Voor anderen is storytelling iets voor ‘handige praatjesmakers’; even een leuk verhaaltje uit je hoofd leren en verkopen maar. Onze ervaring met storytelling binnen tal van organisaties is heel anders. Storytelling is voor heel veel managers en medewerkers in het begin juist moeilijke, uitdagende communicatie. Immers, velen zijn groot gebracht met zielloze bedrijfsverhalen. Het vergt dan veel lef om ‘gewoon’ het eigen, persoonlijke verhaal te vertellen. Een verhaal over: wie ben ik? Waarom werk ik hier? Welke betekenis wil ik hebben voor anderen? Het is alsof storytelling je dan weer dichter bij jezelf brengt. In zekere zin vallen de maskers. Dat is ook de grote verbindende kracht van storytelling in de praktijk; anderen herkennen zich in jouw verhaal.

De critici van storytelling richten hun pijlen meestentijds op de verbale aspecten, de marketingcampagne of een populistische politicus. Dat zijn echter uitingsverschijnselen, die niets te maken hebben met de werkelijke kracht van storytelling; jezelf zijn, in verbinding met anderen. Wij ervaren dagelijks in onze storytellingworkshops hoe blij en geïnspireerd mensen worden van storytelling.

Storytelling stappenplan

Het succes van storytelling vindt zijn oorsprong in de roots van uw bedrijf. Succesverhalen, teleurstellingen die overwonnen zijn, diepere ervaringen met medewerkers en klanten, het zijn stuk voor stuk bouwstenen voor een geloofwaardig bedrijfsverhaal. Storytelling op z’n best is gebaseerd op drie pijlers:

  1. Vinden – Verhalen opdiepen op basis van richtinggevende corporate story
  2. Vertellen – Verhalen vastleggen in een verbindend en helder ‘wij’-verhaal.
  3. Verspreiden – Het verhaal offline én online delen met de OneStory® App.

Storytelling voorbeelden

Er is alles voor te zeggen om storytelling in te zetten voor uw organisatie of merk. Maar uit welke verhalen kunt u dan putten? Hierbij 5 inspirerende invalshoeken voor uw corporate storytelling.

1. In de geschiedenis van de organisatie ligt de toekomst

Een paar jaar geleden mochten wij een schrijven over een familiebedrijf. Dat bedrijf is nu succesvol, maar dat was het in de 60-jarige geschiedenis niet altijd. De grondlegger van het bedrijf stond in de eerste jaren van zijn ondernemerschap meerdere malen aan de rand van de financiële afgrond. Tot twee keer toe moest hij zijn machinepark verkopen en opnieuw beginnen. Maar hij hield vol. Wat een prachtig verhaal school daarin. Een inspirerend verhaal ook voor de huidige generatie werknemers. Over geloof in eigen kunnen, over doorzetten, hard werken, over letterlijk bloed, zweet en tranen. Vast en zeker ligt er ook in de geschiedenis van uw bedrijf zo’n panklaar heldenverhaal.

2. Verhalen van medewerkers vergroten de geloofwaardigheid van de organisatie

Haal de mensen uit een organisatie en die bloedt dood. Logisch, het zijn immers de mensen die organisaties tot leven brengen en kleur geven. En die bijdragen aan het succes van de organisatie. Veel medewerkers kunnen en willen daarover onderhoudend vertellen. Over hoe ze zijn meegegroeid met de organisatie. Over bijzondere klantcontacten. Over speciale gebeurtenissen binnen de organisatie. Wat is er op tegen die verhalen op te tekenen? Sterker nog, die verhalen maken je als organisatie juist menselijk, sympathiek én geloofwaardig. Geen twijfel mogelijk dat er ook in uw organisatie geboren verhalenvertellers rondlopen.

3. Geen ervaring zo krachtig als die van een klant

Klanten brengen het brood op de plank. Zorgen dat de schoorsteen blijft roken. Daarom doen organisaties er alles aan om van klanten trouwe klanten te maken. Nu is het kenmerkend voor trouwe klanten dat ze in de loop der jaren veel meekrijgen van wat er binnen de organisatie zoal gebeurt. Dat kan prachtige anekdotes of verhalen opleveren. Van de eerste klant bijvoorbeeld. Of juist van de meest recente klant. Want wat zijn hun mooiste of beste ervaringen met de organisatie? Wat was de trigger om die eerste aankoop te doen? En let wel, klanten daarover bevragen levert niet alleen mooie ervaringen op, het verschaft de organisatie ook nog eens een heleboel waardevolle managementinformatie. Misschien een goed idee om de komende weken eens bij een aantal van uw trouwe klanten langs te gaan?

4. Het succes van vandaag ligt besloten in de mislukking van gisteren

In interviews horen wij vaak zeggen; ‘Dat moet je zo niet opschrijven hoor.’ Dan is er in een ver of recent verleden iets niet helemaal goed gegaan in het bedrijf of met een project. Wij leggen dan uit dat het zonde is om dat onder de mat te vegen. Want vaak leidt iets wat in eerste instantie faliekant mislukte, uiteindelijk tot de beste of zelfs meest innovatieve oplossingen. In die zin bestaan er dus geen mislukkingen. Bovendien zegt het veel over het doorzettingsvermogen van de organisatie en de mensen die er werken als ze een mislukking weten om te buigen in een succes. Ga dus eens na hoe nieuwe producten, diensten of projecten in uw organisatie tot stand kwamen. Tien tegen een dat dat ook niet zonder slag of stoot ging.

5. De branche als kapstok voor uw organisatie

Leveren de bovenstaande tips nóg niet de gewenste inspiratie op voor een boeiend en bindend verhaal, dan biedt de branche waarin u werkzaam bent wellicht nog aanknopingspunten. Want wat is daarover te vertellen? Op welke ontwikkelingen kunt u aanhaken om daar uw voordeel mee te doen?

Over Storytelling People

Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.

Contact

Contact

Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
Einfo@storytellingpeople.nl
Iwww.storytellingpeople.nl

Onze klanten

Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.

Heineken: de magie
PostNL
Randstad: shaping work
ABN Amro
Nationale Nederlanden
Friesland Campina

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.