Verhaal – Storytelling People

Storytelling People enthousiasmeert organisaties met het vastleggen, vertellen en delen van hun corporate story

Storytelling People heeft zich gespecialiseerd in corporate stories en storytelling. Storytelling People ‘doet’ dus in verhalen. We diepen ze op en bewerken ze voor bedrijven, organisaties en merken. Waarom? Omdat mensen steeds meer op zoek zijn naar verhalen die ze echt kunnen geloven. Verhalen die zo inspireren en enthousiast maken, dat je ze wilt ervaren. Die je wilt delen met anderen. Bedrijfsverhalen die mensen die er werken trots maken en klanten weten te binden. Organisatieverhalen die ervoor zorgen dat iedereen weet waar het naartoe gaat en waarom en hoe. En merkverhalen die mensen serieus nemen, meer vertellen over producten en diensten en uitnodigen om mee te praten.

Verbinding in verhaal

Storytelling People verenigt verleden, heden en toekomst in één verhaal. Ons eigen verhaal begint in 1986, met de oprichting door twee jonge historici van het eerste commerciële bureau voor bedrijfsgeschiedenis in Nederland. Waarden, identiteit, ambities en visies staan centraal. Research; directeuren, medewerkers en klanten interviewen; woord en beeld samenbrengen in één sprankelend verhaal – de passie voor het verhaal krijgt nog meer vuur.

Met bravoure en lef storten wij ons koud twee jaar na de oprichting op een opdrachtgever van formaat: Heineken. Later volgen Randstad en Nederlandse spoorwegen. Voor deze bedrijven gaan we verder dan we eerder deden, maken we de kern van hun identiteit zichtbaar en formuleren we deze tot een pakkende corporate story. Het geeft een andere wending aan wat we doen, maar is feitelijk een organische, volgende stap vanuit onze oorspronkelijke expertise. We ontwikkelen ons tot een specialist op het snijvlak van communicatie, identiteit en reputatie.

We worden meer en meer gedreven door het verhaal – storytelling – van ondernemers en ondernemingen. Beinvloed door een tweede grote opdracht voor Heineken in 2000 – De magie van Heineken – en in 2010 voor Randstad – werken aan een droom – veranderen we onze naam in Storytelling People. Vanaf dat moment bevinden wij ons in de voorhoede van de ontwikkelingen in corporate stories en storytelling.

Eenheid in verhaal

Wat bindt ons? Waarom zijn we op aarde? Het bedrijf dat zich de tijd niet gunt om deze vraag – the big why – te stellen en te beantwoorden, doet zichzelf te kort. Immers, het verlangen naar geloofwaardige verhalen neemt sterk toe. Als er iets van belang is in deze tijd, is het eenheid van identiteit, eenheid van ambitie. Niet alleen alle neuzen dezelfde kant op, maar ook de bereidheid die kant werkelijk op te gaan. Bedrijven die hun eigen verhaal kennen en dit levend hebben gehouden, zijn in de kern succesvoller.

Eenheid brengen in het verhaal van organisaties wordt meer en meer de missie van Storytelling People. Het versterken van medewerkersbetrokkenheid met storytelling wordt vanaf 2012 een steeds belangrijker doel. Het leidt onder meer tot de oprichting van Storytelling People International (storytellingpeople.com) dat zich exclusief gaat richten op employee engagement. De identiteit van een bedrijf is niet iets wat je verzint, het is iets wat je moet hervinden in het bedrijf zelf. Een oorspronkelijke identiteit komt van binnenuit en vraagt om een zorgvuldige verwoording en verbeelding.

We werken daarbij van binnen naar buiten. Op basis van research, bedrijfsdocumentatie, interviews en workshops gaan we eerst op zoek naar het DNA van de onderneming. Zoals je een mens kunt karakteriseren en persoonlijkheid geeft, zo doen wij dat voor bedrijven. We bedenken het bedrijfsverhaal niet; we zoeken het, graven het uit, houden het tegen het licht en wegen het op authenticiteit.

Verbinding in verhaal

Corporate story identiteit

Wie zijn we en waarom zijn we hier op aarde? Voor organisaties zijn dit cruciale vragen. Eén ding mag duidelijk zijn, de tijd van op marketingtechnieken gestoelde en geconstrueerde imago's is voorbij. De hang naar authenticiteit is groter dan ooit. Steeds grotere groepen mensen verlangen oprechtheid, integriteit en eerlijkheid van organisaties. Een tendens die met geen mogelijkheid te omzeilen valt, laat staan te negeren. Internet heeft de wereld daarvoor té transparant gemaakt. Alles is altijd en overal zichtbaar. En op fora weet men wel raad met bedrijven die het één vertellen en het ander doen. Veinzen wordt hardhandig afgestraft met de snelheid van een meedogenloze tweet. Terwijl diezelfde tweet ook de beloning zou kunnen zijn voor de organisatie die haar daden in lijn weet te brengen met haar waarden. Dat denkt en handelt vanuit een heldere identiteit. Dat leeft naar haar waarden. Dat dus geen onbereikbare helpdesk heeft als het zegt dat het open, betrokken en laagdrempelig is. Je identiteit kennen en ernaar handelen: het lijkt logisch en zelfs simpel. Logisch is het inderdaad, simpel is echter een ander verhaal.

Kern vinden, kernverhaal maken en vertellen

Een identiteit is niet iets wat je verzint. Dat geldt ook voor de waarden van een bedrijf en al evenzeer voor het kernverhaal. Een bedrijf is z'n eigen verhaal, zoals wij mensen ook ieder ons eigen verhaal zijn. Dat verhaal is het DNA van het bedrijf. Wij halen dat DNA naar boven, geven het vorm en inhoud, maken het emotioneel invoelbaar. Wie zijn we, waar staan we voor, wat willen we zijn voor wie, waar willen we naartoe: stap voor stap beantwoorden we die vragen en geven we het uiteindelijk vorm in een kernverhaal. Dat kader, die basis, is het vertrekpunt voor alle mogelijke communicatie die nodig is om de identiteit van een bedrijf te borgen, op z'n minst intern en bij alle stakeholders.

Het kernverhaal fungeert als anker. Het herbergt de kernwaarden van de onderneming en vertegenwoordigt de geest van het bedrijf. Het geeft antwoord op de vraag: wat drijft ons. Een goed kernverhaal bestaat dan ook uit meer dan een optelsom van keurig geformuleerde waarden, samengevat in een missie, visie en ambitie. Als het goed is, proef je er ook de emotie in die de onderneming voortstuwt. Door mensen uit alle lagen van een bedrijf te spreken komen niet alleen echt gevoelde waarden aan het licht, maar krijgen we ook zicht op wat mensen al dan niet enthousiast maakt.

Als Storytelling People zoeken we het verhaal dat mensen boeit en verbindt. Een verhaal dat intern inspireert, enthousiasmeert en zorgt voor verbondenheid en betrokkenheid. En extern voor herkenning, waardering en sympathie. De waarde van een authentiek bedrijfsverhaal is buitengewoon groot. Bedrijven met zo'n verhaal zijn doorgaans ook succesvoller dan andere. Ze zijn vaak productiever, innovatiever, gewilder op de personeelsmarkt, geliefder bij klant en consument en aantrekkelijker voor stakeholders.

Great stories start a fire

Over Storytelling People

Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.

Contact

Contact

Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
Einfo@storytellingpeople.nl
Iwww.storytellingpeople.nl

Onze klanten

Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.

Heineken: de magie
PostNL
Randstad: shaping work
ABN Amro
Nationale Nederlanden
Friesland Campina

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.