IKEA is in Nederland vooral aanwezig op Facebook, Instagram, Pinterest en natuurlijk You Tube. In principe zouden we die verschillende kanalen allemaal apart kunnen behandelen, maar voor IKEA is dat niet nodig. Waar veel andere bedrijven hun verschillende kanalen nogal eens heel verschillend van elkaar willen invullen, is IKEA hier overal met hetzelfde verhaal bezig. Natuurlijk houden ze zich aan de toon van elk specifiek social medium, maar de rode draad is over nadrukkelijk zichtbaar. Ze houden het eenvoudig, ze zijn erop uit om mensen te inspireren en ze zijn vooral ook lekker praktisch. Of het nu gaat om aandacht voor circulair leven of om het inrichten van een babykamer, de toon en de taal is telkens even vriendelijk, lichtvoetig, duidelijk en begripvol. Als er een retailer is die haar klanten, om niet te zeggen: de mens in z'n algemeenheid, begrijpt, dan is het IKEA wel.
IKEA content op social media platforms staat overal in het teken van vriendelijke behulpzaamheid. Sterker, je kunt zelfs zeggen dat IKEA heel vaak antwoorden geeft op vragen die nog niet eens gesteld zijn. De kennis van wat mensen zoeken, of waar mensen tegenaan hikken in termen van inrichting, monteren of installeren, is natuurlijk ook enorm groot. Maar dan nog moet je die kennis maar weten te benutten en ook nog eens zo te vertalen in content dat het mensen ook echt verder helpt. Wat opvalt is dat IKEA niet per se alles uit de kast haalt om supercreatief te zijn. Het mag best afwijkend en onderscheidend zijn, maar je ziet nergens iets van al te geforceerde gekkigheid om maar likes mee te creëren. IKEA lijkt content bij uitstek te zien als ideaal verlengstuk van de corporate boodschap dat het bedrijf wil bijdragen aan het leven van mensen. Dat is op zich een groot verhaal, maar het wordt zodanig down-to-earth ingevuld dat het ver weg blijft van hoogdravend vertellen. Zelfs nu het redelijk veel gaat over circulair denken en leven in het kader van duurzaamheid, weet IKEA het vriendelijk te houden. Er wordt niet gedramd over 'we moeten duurzamer leven en daarom dit, daarom dat'. In plaats daarvan wordt geïnspireerd verteld over manieren om oude IKEA meubelen een tweede leven te geven. De content blijft consequent even dicht bij het leven van de IKEA klant als bij het IKEA verhaal zelf. Die verbinding is sterk aanwezig en het is niet gedurfd te denken dat juist dat aspect zo enorm veel mensen – misschien onbewust, maar toch – inneemt voor de Zweedse woninginrichter.
Wat opvalt als je wat langer door de IKEA content op verschillende social media platforms heen loopt, is dat veel topics met een vraag ingezet wordt worden. "Wist je dat..." of "Ben je al uit je babykamer?" of "Kan onze monteur je misschien helpen met...?" of 'Last van slaapproblemen?" Daar is weinig spectaculairs aan, maar juist op social platforms werkt het ontwapenend en is het effectief. Precies omdat IKEA kennelijk zo goed weet waar mensen naar op zoek zijn, zijn het de uitgelezen vraagjes die in staat zijn mensen heel snel en heel gemakkelijk bij een topic te betrekken. Ook al zie je dat niet per se terug in aantallen comments, toch werkt het of liever: voelt het, als een interactieve manier van communiceren. Een door veel contentmakers onderschatte kracht van online content is dat je ermee op zoek kunt gaan naar verbinding. Teveel content doet te overdreven z'n best om de meest opvallende posts aller tijden te produceren om een merkverhaal of corporate verhaal te laden. IKEA benut online content niet om te zenden of uit te dragen, maar om werkelijk te proberen contact te leggen. Niet alleen die vraagstelling is een teken van interesse in klant en consument, ook de topics die worden aangesneden en behandeld geven daar blijk van. Het leven van anderen willen verbeteren wordt teruggebracht naar storytelling op maat van het gewone leven van mensen die zich afvragen: "Wat heb je eigenlijk allemaal nodig voor een babykamer?" en "Ligt het aan mij dat ik slecht slaap of heb ik gewoon een andere matras nodig?" IKEA adresseert die simpele vragen en bouwt met tips en adviezen als antwoord topic voor topic het eigen verhaal uit.
You Tube is als social media platform misschien wel het meest geknipt voor IKEA. Je kunt nog zulke goede gebruiksaanwijzingen schrijven en illustreren voor in de doos bij de meubels, er kan niets op tegen de demonstratie in video. IKEA maakt goed gebruik van die specifieke kracht van het medium, met een hele rits aan 'How to..' video's. Er wordt veel gewerkt met series, die weer via een andere invalshoek zorgen voor inspiratie, instructie of inzichten die nuttig kunnen zijn in de huiselijke omgeving. 'De woonfrustraties van ...' bijvoorbeeld of de serie 'What the fractal?" waarin een designer bij mensen in de IKEA tas kijkt en vraagt wat ze juist gekocht hebben en waarom. Als content allemaal niet wereldschokkend, maar elke serie en elke aflevering laat de positieve, enthousiaste benadering van IKEA zien. De cultuur, die zo'n groot deel uitmaakt van het hele merkverhaal, vind je er haarfijn in terug en als je dat duurzaam lukt, zul je als merk zowel als bedrijf nauwelijks nog in te halen zijn.
Wilt u nu gelijk aan de slag met corporate storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.
Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl
Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.