Een groothandel zijn is niet eenvoudig en zeker niet voor een technische groothandel. Kan een horeca groothandel zich bijvoorbeeld nog onderscheiden door zich op het high end segment van de markt te richten, voor een technische groothandel is die luxe er niet. Een groothandel moet vooral veel en liefst alles hebben. Een kleine groothandel - eigenlijk al een contradictie in terminis - kan zich weliswaar als klein maar gespecialiseerd positioneren (puur voor sectoren als licht, veiligheid, domotica, energie, etc.), maar zal altijd het risico lopen toch in prijs zowel als assortiment overschaduwd te worden door een algemene groothandel die zich ook die sectorspecialisatie eigen maakt. Afgaande op wat we tegenkomen zodra we de website van Technische Unie bezoeken, is dat dus ook het geval. “2 miljoen artikelen, 1 leverancier” komen we tegen als een van hun tweets en daar is al heel veel mee verteld.
Op de homepage van Technische Unie wordt geen enkele twijfel gelaten aan waar je hier bent: ‘De groothandel in technische installatiematerialen voor bouw, installatie en industrie’. Dominant en centraal in beeld sorteren vrolijke icoontjes de bezoeker voor naar de veelheid aan vakgebieden binnen het assortiment.
Het is niet lang zoeken naar de ‘Over ons’ pagina. Dat hoort ook zo, maar juist daarom is het verrassend hoeveel bedrijven deze link vrijwel onvindbaar ergens onderaan de homepage weten te verstoppen. De pagina zelf is opnieuw erg overzichtelijk en biedt alle relevante informatie over Technische Unie, tot en met de Iban nummers van de bankrekeningen aan toe. De inleidende tekst Over Technische Unie laat zien dat het zin heeft om de inhoud regelmatig te checken dan wel af te stemmen met wat ergens anders wordt gecommuniceerd. Hier heeft Technische Unie het over ruim 280.000 artikelen, terwijl een tweet het heeft over 2 miljoen artikelen. Op het oog een kleinigheid, maar het hoort ook bij marktleiderschap om consistent te zijn in alles.
De missie en visie staan netjes omschreven, maar inhoudelijk zijn het een missie noch een visie. De beide onderdelen van de missie vertellen beide min of meer hetzelfde. Technische Unie is het duidelijk te doen om het ondersteunen en ontzorgen van haar klanten door levering, advies, faciliteren en zo staat het er ook in de missie. Waar de missie eerder blijk zou moeten geven van de Why van het bedrijf, gaat het hier meer over de How. Ook in de omschrijving van de Visie ontbreekt het aan een echte visie op het vak of de branche. Wel zijn er maar liefst acht waarden, die niet verrassen maar daardoor ook weinig zeggen over de werkelijke drijfveren van het bedrijf. Het staat er allemaal netjes, maar het blijft vlak en instrumenteel. Als er in de missie iets van ‘extreme klanttevredenheid’ zou staan, zou dat niet onlogisch zijn gezien de omschrijving van wat Technische Unie voor klanten biedt. In dat geval zou dat echter ook leiden tot een meer bevlogen tone of voice en omschrijving waarin het streven naar klanttevredenheid kleur gekregen zou hebben. Ook de waarden zouden meer op hun plaats vallen dan nu. Bij elkaar heeft het iets plichtmatigs, alsof er nu eenmaal iets van een missie en visie en waarden moeten zijn op de website. Zelfs in het licht van de sterke focus op het technische aanbod en bijbehorende deskundigheid zou het de moeite waard zijn daar net dat beetje meer een lading aan te geven, die laat zien hoe het bedrijf haar werk niet alleen materieel maar ook mentaal invult.
Technische Unie bevestigt op de eigen website hoe dan ook het marktleiderschap op alle fronten. Het assortiment wordt uitgebreid en ingedeeld per sector weergegeven. De klantvoordelen zijn stuk voor stuk benoemd als een eigen stukje ‘gemak’ op de pagina Voordelen van Technische Unie. Eenvoudig en duidelijk en telkens consequent voorzien van links naar relevante pagina’s.
Interessant is de indeling in thema’s, die sterk gericht zijn op het informeren van installateurs over mogelijkheden waarmee ze hun kansen op succes in de eigen sector kunnen bewerken. Hier komt de rol van de ‘allesweter’ Technische Unie naar voren, typisch een functie die bij de marktleider past en de autoriteit opnieuw onderstreept. Niet alleen over veel kennis beschikken, maar vooral deze ook willen delen: dat is vooral in deze tijd van wezenlijk belang om klanten aan je te binden zowel als prospects naar je toe te halen. Op deze manier legt Technische Unie op de website een naadloze verbinding met het assortiment, dat uiteraard ook even overzichtelijk wordt aangeduid en toegelicht. De website is over het geheel genomen zoals je die van een marktleider mag verwachten, professioneel, strak ingericht, heldere navigatie, goed leesbare compacte teksten, een zakelijke, informerende tone of voice.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.
Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl
Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.