Rituals Corporate Story - puur en simpel goed

Corporate story Rituals

‘Puur en simpel geluk’, dat klinkt als iets wat we allemaal wel willen, maar we hebben er allemaal een ander idee over. Dat maakt het een behoorlijke uitdaging om uitgerekend dit toch als de kern van een merkverhaal te nemen. Geluk verkopen, begin er maar aan. Kijken we er zo naar, dan is het succes van Rituals nog indrukwekkender dan het inmiddels is. In 2000 begonnen met een enkele winkel is Rituals nu een merk met meer dan 400 winkels in 24 landen and counting. Rituals is erin geslaagd een nog niet eerder geziene verbinding te leggen tussen lichaam en ziel. Rituals wist een brug te slaan tussen de wereld van body care en cosmetica en die van de verwen- en genietproducten van de personal care.

Corporate Story Rituals

“We are Rituals”, lezen we op de website. Misschien zijn we als Storytelling People zo verhaal-gedreven dat we in deze regel direct een dubbele betekenis lezen. Het is hier de opmaat naar een filmpje waarin de filosofie van Rituals wordt neergezet. Tegelijkertijd kun je ook zeggen dat ‘We are Rituals’ ook verwijst naar onze aard: als mensen hangen we inderdaad aan elkaar van rituelen.

Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat hebben we allemaal onze eigen patronen en gewoonten. Het zijn er ontelbaar veel, ze verschillen van mens tot mens, maar voor ons allemaal zijn het altijd kleine en grotere bakens van houvast. Dat gegeven alleen al maakt dat er geen betere naam dan Rituals bedacht had kunnen worden voor het hele idee achter Rituals. Er is gebruik gemaakt van het bestaande leven om er een nieuwe dimensie aan toe te voegen; dat is de grote kracht van het Rituals verhaal en het business succes dat er het gevolg van is.

Beeld zegt veel

Wat veel bedrijven en merken nog altijd nalaten, is het doorvertalen van hun missie, visie, verhaal of filosofie in een aansprekende en inspirerende film. Ook wanneer het verhaal aan alle kanten klopt, wordt er in de meeste gevallen vertrouwd op het geduld van de geïnteresseerde websitebezoeker om de Over Ons of de Missie pagina’s te zoeken en te lezen. Film is echter een instrument dat voorbij de instrumentele waarde van ‘uitleggen‘ gaat. Het is zeker in dit tijdsgewricht van explosief groeiend smartphone en tablet gebruik zo goed als noodzaak om te zorgen voor een emotionele vertaling van wat je bedrijf of merk drijft, bezighoudt en wil betekenen voor de consument. De impact van bewegend beeld en geluid is groter dan welk geschreven mission statement ook. Wie de film van Rituals bekijkt, begrijp erna niet alleen waar het merk voor staat, maar heeft het ook herkend als het merk dat heel goed snapt waarom de moderne mens – bewust dan wel onbewust – snakt naar eenvoudige momenten van rust en bezinning. De film dompelt je niet alleen onder in het verhaal, maar brengt ook de merkpersoonlijkheid tot leven. De meerkosten zijn ernaar, dat valt niet te ontkennen. De meerwaarde is echter groot. Juist wanneer stijl en sfeerbeeld essentieel onderdeel uitmaken van de merkbeleving, zoals bij Rituals, is er weinig anders dan een inspirerende film om dat optimaal over te brengen. Het tekent de kwaliteit van het verhaal dat wie de film toch niet aanklikt, ook de tekstuele vertelling van het verhaal duidelijkheid, gevoel en beleving uitdraagt.

Op de ‘Over Ons’ pagina valt direct het persoonlijke element op, met de aanwezigheid van de founder van Rituals, Raymond Cloosterman. Het maakt het verhaal onmiddellijk geloofwaardig en authentiek; de droom en overtuiging van een man met een missie.

‘Zijn’ verhaal wordt vervolgens met recht puur en simpel omschreven en uitgelegd. Het verhaal blijft weg van de vaagheid die op de loer ligt zodra het over zaken als schoonheid, bodycare en bezinning gaat. Het wordt in eenvoudige bewoordingen verteld, zo toegankelijk als het hoort en toch is het precies genoeg voorzien van de sfeer die het merk Rituals kenmerkt. Alles bij elkaar een regel of tien, maar het blijkt hier genoeg om te informeren en inspireren tegelijkertijd.

Corporate story observaties Rituals

  • Rituals is in z’n algemeenheid een inspirerend voorbeeld van de manier waarop storytelling een merk zichzelf kan ontvouwen.
  • De manier waarop het verhaal verteld wordt in stijl, beeld, woord en aankleding op alle mogelijke platforms zowel als in de winkels laat goed zien dat het mogelijk is om een merk te bouwen op basis van zorgvuldig vertellen in plaats van meer traditionele (betaalde) marketing communicatie.
  • De vele elementen en aspecten van het merk Rituals vullen elkaar naadloos aan en vormen daardoor vormen een consistent en geïntegreerd geheel.
  • De missie, visie en passie van de Rituals founder blijft voelbaar en zichtbaar, wat het merk een persoonlijk gevoel laat behouden, dichtbij mensen brengt en voorkomt dat het zomaar ‘een’ cosmeticamerk wordt.
  • De consumer touchpoints zowel als de customer journey van Rituals zijn juist dankzij de inzet van storytelling een voorbeeld zoals het zou moeten in deze tijd: veelzijdig, eenvoudig, verwelkomend, gemakkelijk.
  • Natuurlijk is er veel aandacht voor sales, Rituals blijft een retailmerk, maar het wordt nergens pushy; het is de kracht van het Rituals verhaal van ‘ziel & sales’ die maakt dat de consument gemakkelijk naar het product wordt gebracht.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Over Storytelling People

Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.

Contact

Contact

Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl

Onze klanten

Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.

Heineken: de magie
PostNL
Randstad: shaping work
ABN Amro
Nationale Nederlanden
Friesland Campina

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

Download de Storytelling People app

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.