‘Puur en simpel geluk’, dat klinkt als iets wat we allemaal wel willen, maar we hebben er allemaal een ander idee over. Dat maakt het een behoorlijke uitdaging om uitgerekend dit toch als de kern van een merkverhaal te nemen. Geluk verkopen, begin er maar aan. Kijken we er zo naar, dan is het succes van Rituals nog indrukwekkender dan het inmiddels is. In 2000 begonnen met een enkele winkel is Rituals nu een merk met meer dan 400 winkels in 24 landen and counting. Rituals is erin geslaagd een nog niet eerder geziene verbinding te leggen tussen lichaam en ziel. Rituals wist een brug te slaan tussen de wereld van body care en cosmetica en die van de verwen- en genietproducten van de personal care.
“We are Rituals”, lezen we op de website. Misschien zijn we als Storytelling People zo verhaal-gedreven dat we in deze regel direct een dubbele betekenis lezen. Het is hier de opmaat naar een filmpje waarin de filosofie van Rituals wordt neergezet. Tegelijkertijd kun je ook zeggen dat ‘We are Rituals’ ook verwijst naar onze aard: als mensen hangen we inderdaad aan elkaar van rituelen.
Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat hebben we allemaal onze eigen patronen en gewoonten. Het zijn er ontelbaar veel, ze verschillen van mens tot mens, maar voor ons allemaal zijn het altijd kleine en grotere bakens van houvast. Dat gegeven alleen al maakt dat er geen betere naam dan Rituals bedacht had kunnen worden voor het hele idee achter Rituals. Er is gebruik gemaakt van het bestaande leven om er een nieuwe dimensie aan toe te voegen; dat is de grote kracht van het Rituals verhaal en het business succes dat er het gevolg van is.
Wat veel bedrijven en merken nog altijd nalaten, is het doorvertalen van hun missie, visie, verhaal of filosofie in een aansprekende en inspirerende film. Ook wanneer het verhaal aan alle kanten klopt, wordt er in de meeste gevallen vertrouwd op het geduld van de geïnteresseerde websitebezoeker om de Over Ons of de Missie pagina’s te zoeken en te lezen. Film is echter een instrument dat voorbij de instrumentele waarde van ‘uitleggen‘ gaat. Het is zeker in dit tijdsgewricht van explosief groeiend smartphone en tablet gebruik zo goed als noodzaak om te zorgen voor een emotionele vertaling van wat je bedrijf of merk drijft, bezighoudt en wil betekenen voor de consument. De impact van bewegend beeld en geluid is groter dan welk geschreven mission statement ook. Wie de film van Rituals bekijkt, begrijp erna niet alleen waar het merk voor staat, maar heeft het ook herkend als het merk dat heel goed snapt waarom de moderne mens – bewust dan wel onbewust – snakt naar eenvoudige momenten van rust en bezinning. De film dompelt je niet alleen onder in het verhaal, maar brengt ook de merkpersoonlijkheid tot leven. De meerkosten zijn ernaar, dat valt niet te ontkennen. De meerwaarde is echter groot. Juist wanneer stijl en sfeerbeeld essentieel onderdeel uitmaken van de merkbeleving, zoals bij Rituals, is er weinig anders dan een inspirerende film om dat optimaal over te brengen. Het tekent de kwaliteit van het verhaal dat wie de film toch niet aanklikt, ook de tekstuele vertelling van het verhaal duidelijkheid, gevoel en beleving uitdraagt.
Op de ‘Over Ons’ pagina valt direct het persoonlijke element op, met de aanwezigheid van de founder van Rituals, Raymond Cloosterman. Het maakt het verhaal onmiddellijk geloofwaardig en authentiek; de droom en overtuiging van een man met een missie.
‘Zijn’ verhaal wordt vervolgens met recht puur en simpel omschreven en uitgelegd. Het verhaal blijft weg van de vaagheid die op de loer ligt zodra het over zaken als schoonheid, bodycare en bezinning gaat. Het wordt in eenvoudige bewoordingen verteld, zo toegankelijk als het hoort en toch is het precies genoeg voorzien van de sfeer die het merk Rituals kenmerkt. Alles bij elkaar een regel of tien, maar het blijkt hier genoeg om te informeren en inspireren tegelijkertijd.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.
Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl
Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.