Corporate story Achmea: knap verankerd verhaal van een mammoet verzekeraar

Corporate story Achmea

In de serie 'Corporate Story Scans' geeft Storytelling People inzicht over bedrijfsverhalen die geslaagd zijn – en soms wat minder. Merken en bedrijven hebben veel aan een verhaal dat niet alleen als anker dient voor houding en gedrag, maar ook uitgangspunt is voor corporate communicatie, marcom positionering en maatschappelijke betekenis.

Verzekeraars hebben het nooit gemakkelijk om hun verhaal geloofwaardig en overtuigend te vertellen. Het is het lot van de sector, zou je kunnen zeggen. De verzekeraar die weer eens te langzaam, te weinig of helemaal niet uitkeerde – het is al heel lang een populair gespreksonderwerp op Nederlandse verjaardagsfeestjes. De aard van het beestje heeft daar veel mee te maken. Mensen begrijpen best dat ze moeten betalen om voor wat dan ook verzekerd te zijn, maar tegelijkertijd creëert dat een hoog verwachtingspatroon. En het vervelende voor verzekeraars is dat de tegenvallende verwerking van schadegevallen sneller en luidruchtiger de ronde doet dan de soepele afhandelingen. Dat kleurt het imago van de hele beroepsgroep en niet op een positieve manier. Zie daar de uitdaging voor je storytelling als je Achmea heet en ook nog eens een reusachtig moederbedrijf bent achter een aantal grote en bekende verzekeraars. Achmea is er echter in geslaagd om tot een verhaal te komen dat niet alleen duidelijk maakt wat haar rol is, het is hen gelukt het verhaal ook nog eens dicht bij de mensen te brengen.

Achmea

Duurzaam samen leven zonder clichés

Je hoeft niet heel veel moeite te doen om op honderden websites regels tegen te komen als 'samen staan we sterker' of 'samen werken aan de toekomst'. De variaties zijn bijna ontelbaar, want 'samen' is een gemakkelijke waarde om beet te pakken voor bestuurlijke organisaties. Toegegeven, het omarmen van het begrip 'samen' is vaak heel logisch en goed uit te leggen. Maar het wordt zoveel gebruikt dat het onderscheidend vermogen er echt wel van af is. De valkuil waar veel partijen in vallen is dat ze te weinig bewijsvoering hebben om het begrip 'samen' voldoende substantie – en daarmee geloofwaardigheid – te geven. Achmea is fluitend aan die valkuil voorbij kunnen gaan, omdat ze er de inhoudelijke kracht van al hun merken benut hebben om het verhaal van 'duurzaam samen leven' concreet te maken. 'Achmea staat voor duurzaam samen leven. Wij zien het als onze missie is om samen maatschappelijke vraagstukken op te lossen rond de thema's gezondheid, wonen & werken, mobiliteit en inkomen'. Het zijn precies die thema's die ze als 'domeinen' opvoeren, die elk voor zich producten en diensten laten zien die het grotere verhaal overtuigend waar maken.

Het grote verhaal menselijk verteld

Wat Achmea vooral goed heeft gedaan, is dat er niet geprobeerd is uitvoerig uit te leggen waar dat duurzaam samen leven over gaat. De invulling is compact gehouden, de taal is laagdrempelig. Dan nog kom je hier en daar een zekere vaagheid tegen: 'Door op een verrassende manier naar de werkelijkheid te kijken, openen we het gesprek. Zo werken we met elkaar aan oplossingen'. Dat zegt de vluchtige bezoeker van de website dan weer niet al teveel. Maar door de bank genomen, wordt goed duidelijk gemaakt dat Achmea inderdaad zo maatschappelijk betrokken en innovatief bezig is met behulpzame oplossingen voor ons allemaal.

De kers op de verteltaart is bovendien de film waarin Achmea aan de hand van een aantal enorm herkenbare voorbeelden zicht geeft op de power die er in de coöperatieve mammoet schuilt. Het laat een sterk inlevingsvermogen zien, terwijl het tegelijkertijd in cijfers en korte statements de kracht van de coöperatie weet over te brengen. De film sluit naadloos aan bij het geschreven verhaal – en waarschijnlijk kun je zeggen dat het ook andersom het geval is. Mensen zijn in deze tijd nu eenmaal eerder geneigd filmpjes aan te klikken dan te gaan lezen. Met de filmische manier van storytelling weet Achmea precies goed de kern van het verhaal te raken. Al lees je voor de rest geen letter meer, dan nog heb je het Achmea verhaal van een hulpvaardige en maatschappelijk innovatieve kracht wel degelijk meegekregen.

VanMoof
VanMoof
★★★★★

Een groot en in aanleg complex verhaal wordt laagdrempelig en inhoudelijk ijzersterk verteld

★★★★★

De corporate film blijft weg van wat 'corporate' is en brengt het Achmea verhaal helder en menselijk dichtbij

★★★☆☆

Hier en daar zou er nog wat kleine corporate klinkende vaagheid uitgezeefd kunnen worden

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en storytellingworksop.nl. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Over Storytelling People

Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.

Contact

Contact

Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl

Onze klanten

Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.

Heineken: de magie
PostNL
Randstad: shaping work
ABN Amro
Nationale Nederlanden
Friesland Campina

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

Download de Storytelling People app

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.