TV-campagne inspireert niet
'Dat is het lekkere van Albert Heijn' – dat kan dus van alles zijn en precies dat lijkt ook de reden waarom deze regel tot de communicatiekapstok werd gekozen. Eerder handig dan beklijvend, maar het grote voordeel van een ruim communicatiebudget maakt dat het thema uiteindelijk toch wel landt in het hoofd van de AH consument. Het thema wordt met name uitgedragen op het medium dat zich daarvoor het beste leent, TV.
Tot verdriet van de natie werd supermarkt manager Harry Piekema bedankt voor bewezen diensten. In zijn plaats is er helaas gekozen voor een zeldzaam weinig inspirerende vrouwelijke AH manager en haar figurerende man, kind en moeder. Eigenlijk is het gewoon het zoveelste gezinformat en waar Jumbo dat tamelijk fris weet te houden, lukt AH dat niet. De scripts zijn flauw, de actrice als manager ongeloofwaardig en de commercials roepen zelden iets van een glimlach op. Er hangt een grauwsluier overheen die geen vonken doorlaat. De commercial-dichtheid is enorm, maar de diepte ontbreekt en daardoor wil het typetje niet uitgroeien tot de publiekslieveling die Piekema zo lang was. Het is marktleiders-communicatie, maar dan zoals je het niet wilt hebben: saai, plichtmatig, middelmatig.
Als 's lands grootste kruidenier heeft Albert Heijn veel te vertellen en dat gebeurt ook volop en op een opgewekte manier. Opvallend is dat dat online, op de eigen website en de social media platforms, frisser gebeurd dan in de huidige TV-campagne. Op de eigen website is voor wie dat wil enorm veel informatie beschikbaar, die op alle niveaus invulling geeft aan het AH-verhaal. Er is veel ruimte en aandacht ingeruimd voor de maatschappelijke en milieu-gerelateerde aspecten, zoals over samenwerkingsverbanden met organisaties van KNVB tot Stichting Jongeren Op Gezond Gewicht en natuurlijk over dier- en natuurvriendelijke productie met boeren en tuinders en de nodig keurmerken. Van Fairtrade tot voedselverspilling, het wordt allemaal aangeraakt, zij het dat er niet heel diepgaand op wordt doorgegaan. Scharrelvarkens hebben overdekte uitloop naar buiten van 1 vierkante meter – dat lijkt een interessant detail, maar als dat min of meer ook het hele verhaal is over de varkens, dan is dat toch wat karig. Niettemin, AH zal natuurlijk nooit een biologisch-dynamische supermarkt zijn, maar het doet z'n best om tegemoet te komen aan de wensen van een nieuwe generatie bewuste boodschappers.
Waar AH absoluut in uitblinkt, zijn de aanbiedingsberichten op Facebook en Instagram. Die zijn vrijwel zonder uitzondering geestig geschreven, door copywriters die er zichtbaar plezier in hebben. Heel belangrijk, omdat nog meer dan op TV hier de geest van een vrolijk, positief, klantgericht bedrijf naar voren komt. Hier is AH zoals AH zou moeten zijn, qua merk, historie en karakter. Ook op andere online kanalen zie je een AH die inspirerend aan het werk is. Pinterest is voor AH een groot interactief receptenboek, precies het juiste op precies het juiste platform. Op YouTube is AH enorm actief en gevarieerd aanwezig, met content als Het Prikbord (de verhalen achter de kaartjes op de prikborden in de winkels), Intercom Stars (muzikale talentenshow voor en met personeel) en de creatieve Appie To Date (datingshow op basis van boodschappen). Leuk, vrolijk, relevant, engaging: content zoals het hoort. Last but not least: ook over het werken bij AH toont AH zich zoals je het zou mogen verwachten. Met employee stories die tot de verbeelding spreken en een videoserie ('Daar zit meer in') die een even aanstekelijk als informatief beeld geeft over de dagelijkse praktijk bij AH.
Wilt u nu gelijk aan de slag met corporate storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People gelooft in de corporate story als primair communicatiemiddel om mensen te verbinden. Wij brengen dat kernverhaal tot leven met storytelling verhalen, programma’s, workshops, campagnes en onze OneStory® App.
Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl
Corporate storyteling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.